- Det är bland många andra jag som är KHK.

Monday, December 21, 2009

Fiasko? I så fall ett kämpande fiasko!

Under hösten har KHK:s spel emellanåt sett osäkert, lamt och nästan lojt ut. Det går inte komma ifrån det faktum att det sett så ut ibland. Orsakerna till detta är säkert många. Under hösten har jag sett och hört supportrar både skriva och säga att spelarna inte kämpar tillräckligt och att man gärna som supporter tar en förlust bara det kämpas hårdare. Hmm, här är det en grej jag bara inte förstår! Inte fanken finns det väl någon spelare som åker ut till en publik på över 3 000 personer och inte kämpar! Det finns bara inte i min värld. I den (min värld alltså) kan det finnas tusen anledningar till att det kan SE UT som att laget inte kämpar, visst.

Att det kan se ut så skulle bland annat kunna bero på:

• att man som enskild spelare inte vet hundra vad man ska göra på isen hela tiden
• att uppspelen har lästs sönder av motståndarna och att man därför går bet gång efter gång och blir lite skakis i den fasen av spelet
• att man spelar med ny omgivning gång på gång (beroende på skador eller annat) och därför är lite osäker på hur medspelare rör sig på isen
• att man förväntas vinna varje match och blir mer rädd för att torska än man längtar efter vinsten

Det vara bara några små exempel i all hast som jag inte tänkt igenom speciellt noga. Min poäng här är dock att jag tror att det finns en uppsjö orsaker till att ett lags spel kan gå i stå och bli passivt. Men nog tusan kämpar man som spelare! Det går helt enkelt inte att inbilla mig att man tränar de doser man gör, ”försummar” en del av sitt privatliv och åker långa bussresor fram och tillbaka till matcher för att INTE kämpa!

Likväl som jag tror att spelarna kämpar tror jag också att tränare och resterande lagledardelar kämpar. I den sortens engagemang som det innebär att vara en del av lagledningen för en satsande idrottsförening ingår liksom själva kämpandet (att som person sträva och vilja framåt ) som en del i anledningen till att man befinner sig i den funktionen i föreningen. Sedan kan man fortfarande vara mer eller mindre bra på det man gör och den funktion man har, det ska inte glömmas bort. Men bara för att man inte är svensk inomhusmästare på det man gör så betyder det inte att man inte kämpar…

Att säga om andra människor att de inte kämpar känns för mig bara konstigt och olustigt.

/don Dannovic
danne.carlson@gmail.com

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Varför skulle det vara konstigt o olustigt? Om jag har uppfattningen att de inte kämpar, skulle det vara konstigt o kännas olustigt? Har du tänkt igenom dom sista raderna i ett så annars bra inlägg?
Micke.

1:32 AM

 
Blogger Danne Carlson said...

Hej Micke!
Självklart ska man yttrycka sin åsikt. Om man t.ex. har uppfattningen att laget inte kämpar tillräckligt så ska man så klart säga det. Alla bör säga vad de tycker. Det är så man kommer framåt...

För mig personligen känns det dock konstigt och lite olustigt att säga just så om människors engagemang. Det är alltså vad jag tycker.

Kul att du tittade förbi! :)

8:52 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Jo det är just det jag menar: Vilket engagemang har dom på isen? En del matcher har varit lika kul som att dricka varmt vatten och det är mer fart i dom som säljer 50/50 lotter än i laget.Gråsosse hockey!!!
Fortsätt o blogga.

God Jul o Gott Nytt År
önskar Micke.

10:41 AM

 
Blogger Danne Carlson said...

Micke: God Jul & Gott Nytt År på dig åxå! Jo, jag fortsätter blogga. Fortsätt kommentera vettja.

6:03 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Ledsen att behöva såga dig så här i början av ditt bloggande. Men du måste väl ändå tillstå att det finns olika grader med detta att kämpa? Begreppet "vinnarskalle" är ganska välkänt och i en viljesport som hockey så är den egenskapen ibland mer värd än allt annat. Nog måste du väl hålla med om detta? Hur menar du at detta fungerar? Blir man automatiskt en "vinnarskalle" om man har 3000 i hemmapubliken?

Jag är av den uppfattningen att KHK består av alldeles för många "stärnor". Spelare som förväntar att andra ska göra grovjobbet. Ta matchen mot Tingsryd senast. De hade INGENTING att spela för medan KHK hade precis ALLT att spela för. Såg man det på isen?? Visst KHK kämpade och spelade desperationshockey......i totalt 15 minuter!! Resterande matchtid 45 minuter åkte man omkring och väntade på att andra skulle göra skitjobbet. Detta samtidigt som TAIF gav allt för varandra i 60 minuter. Tar du spelare för spelare så kanske Tingsryd har 2-3 spelare som är bättre än motsvarande i KHK - på papperet! Så illa är det! Vad är det då som skiljer. Det viktigaste skillnaden som jag ser det är just detta - vinnarskallar. Viljan att ta skitjobbet - i 60 minuter! Sen är naturligtvus TAIF skickligare tränade och coachade. Men det är en annan femma....

Mvh
Ronney Bye

11:45 AM

 
Anonymous Mighty Greens said...

En liten juhälsning från alla oss Gröna! (klicka på Mighty Greens)

1:55 PM

 
Blogger Danne Carlson said...

Ronney Bye: Hej! En kommentar är en kommentar. För att någon ska vara sågad måste denne känna sig sågad, och så är inte fallet. Var och en får hemskt gärna tycka till med sina synpunkter och åsikter. Det är bara kul och konstruktivt.

Jag håller med om att det ser slappt och trögt ut många stunder på isen. Jag tror dock fortfarande att man kämpar, men inte får ut önskad effekt. OM det är så att man som du tycker har för många "stjärnor" och för få "grovjobbare" i laget så innebär det fortfarande inte att de som spelar inte kämpar. Då är laget felkomponerat och felet finns i så fall i en annan del av organisationen.

Grundtanken med mitt inlägg är att jag tror att alla kämpar på, men att det finns andra bakomliggande faktorer som gör att man inte får ut önskat resultat.

God Jul hur som helst och fortsätt gärna att tycka till!

2:57 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home